RSS

Două texte de(spre) egocentrism

10 Dec

Am citit în această dimineață două texte din sfere total diferite, legate, totuși, de o singură temă: egocentrismul. Primul îi aparține lui Andrei Pleșu:

„Indivizii pe care îi am în vedere folosesc orice împrejurare ca să vorbească despre ei. Sunt subiectul lor predilect la recepţii, vernisaje, mese amicale, pe stradă, în autobuz, peste tot unde poţi avea ghinionul să-i întâlneşti. Te ţin de nasture şi vorbesc precipitat, cu patimă, dinaintea privirilor tale împăienjenite de exasperare. Tocmai au avut o idee extraordinară, tocmai au terminat o carte, tocmai au păţit ceva incredibil, tocmai vor să te viziteze sau să-i vizitezi, ca să discute pe îndelete despre biografia lor interioară sau publică. Vor să-ţi arate ceva, să-ţi propună ceva, să-ţi ceară ceva. Vor să te implice în traseul lor. Nu iau în calcul posibilitatea să ai, la rândul tău, propriul tău traseu, proiectele tale, priorităţile tale. Îşi însuşesc timpul tău şi se joacă, impetuos, cu nervii tăi. Îţi fac agenda. Exişti pentru a-i sluji.”

Al doilea text este o scrisoare a lui Iosif Țon adresată tinerilor care contestă noua sa orientare teologică. Am văzut în ea o exemplificare a paragrafului redat anterior (sublinierile îmi aparțin):

„Pe de o parte vă înţeleg, deoarece s-a creat impresia că în ultima vreme am făcut transformări radicale şi greu de înţeles în teologia mea. Pe de altă parte, sunt surprins că n-aţi observat că toate aceste transformări s-au produs treptat şi s-au produs sub ochii voştri, la amvoanele voastre, în cursurile mele vorbite şi tipărite şi în cărţile mele din ultimii 14 ani! (…)

Eu am devenit convins  că ”Evanghelia” este în cele patru Evanghelii şi  am luat decizia să-mi construiesc teologia pe învăţăturile Domnului scrise în aceste patru Evanghelii. După câte ştiu eu, nimeni în epoca modernă n-a mai încercat un asemenea demers.

Ceea ce am obţinut eu este o nouă teologie creştină, sau, dacă vreţi, un nou fel de creştinism!

Nu vă voi semnala eu aici toate elementele de doctrină care reprezintă o noutate teologică. Pentru aceasta, trebuie să faceţi voi efortul să citiţi noua mea carte ”Bunătate – o teologie bazată pe învăţăturile Domnului Isus Cristos” (Editura Creştină, 2010) şi să le extrageţi de acolo.”

 
Un comentariu

Scris de pe Decembrie 10, 2010 în Articole

 

Etichete: , , , ,

Un răspuns la „Două texte de(spre) egocentrism

  1. sz

    Martie 18, 2011 at 11:22

    ok

     
 
