RSS

Teoria evoluţiei şi religia

17 Mar

Ieri, 16 martie, a avut loc la sediul ICR dezbaterea cu tema Teoria evoluţiei şi religia: coexistenţă sau conflict?, organizată de British Council în parteneriat cu Asociaţia pentru Dialogul dintre Ştiinţă şi Teologie din România, Institutul Cultural Român şi Ziarul Ştiinţelor. Printre invitați s-au numărat: John Hedley Brooke, profesor emerit de ştiinţă şi religie, preşedintele International Society for Science & Religion, Mircea Flonta, profesor de filosofie, Octavian Popescu, profesor de genetică şi genetică moleculară, Radu Preda, lector dr. la Facultatea de Teologie Ortodoxă din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca şi preotul Constantin Necula, conferenţiar la Facultatea de Teologie „Andrei Şaguna” din Sibiu. Discuţiile au fost moderate de realizatorul TV Cristian Tabără.

Inițiativa este una lăudabilă, orice dezbatere pe această temă fiind binevenită într-o cultură care nu are o tradiție prea puternică a dialogului. Organizarea și calitatea întrebărilor formulate de moderator s-au ridicat la un nivel destul de ridicat, totuși răspunsurile date de profesorii invitați nu au depășit, în destule situații, cadrul strict al disciplinei pe care aceștia o predau. Aici se încadrează remarca dlui Popescu: „Nu pot să explic apariția atomului de hidrogen. Întrebați-i pe fizicieni.”

După prima serie de întrebări s-a ajuns la un „aproape jenant consens” (Radu Preda): singurii vinovați de existența și perpetuarea conflictului dintre știință și religie fiind reprezentanții „cercurilor evanghelicale fundamentaliste din S.U.A., care susțin creaționismul”. Cu această ocazie am aflat că „Biserica Ortodoxă nu este nici creaționistă, nici evoluționistă” (Radu Preda) și că se arată deschisă spre un dialog cu știința, fiind „inclusivistă, și nu exclusivistă” (Constantin Necula).

Primele semne (și ultimele) ale unei posibile dispute s-au concentrat în jurul ideii de evoluție spirituală a omenirii. Profesorul Popescu a opinat că spiritualitatea de secol XXI este superioară celei de acum 1.000 de ani și, probabil, inferioară celei de peste 2-3 secole, afirmație la care Radu Preda a replicat spunând că: „Omul nu evoluează din punct de vedere spiritual. Suntem inferiori tradiției filocalice de secol IV.”

Un alt moment demn de reținut a fost remarca profesorului Mircea Flonta legată de „manualele creaționiste care nu au ce căuta într-un învățământ laic.” Din sală, un grup destul de numeros a întâmpinat cu un ropot de aplauze „atitudinea tranșantă” a filosofului.

Concluzia generală (adoptată de teologii și de cercetătorii invitați) a fost că: „Nu există nicio bază de conflict între evoluție și creație”, unica poblemă fiind „presiunea neoprotestantă” care urmărește să impună creaționismul ca disciplină științifică! Și iată cum o „dispută” s-a transformat într-o coaliție împotriva unui adversar comun. Care o fi acela?

 
4 comentarii

Scris de pe Martie 17, 2010 în Evenimente

 

Etichete: , , , , , , , ,

4 responses to “Teoria evoluţiei şi religia

  1. liftingshadows

    Martie 21, 2010 at 13:19

    foarte interesanta concluzia! oare reprezentantii Asociaţiei pentru Dialogul dintre Ştiinţă şi Teologie din România au uitat de Francis Collins si „Limbajul lui Dumnezeu”? Fundatia Templeton stie de aceasta scapare oare intentionata?

     
  2. Alina

    Aprilie 6, 2010 at 09:43

    sa inteleg ca totul se indreapta impotriva neoprotestantilor…de ce nu a participat si cineva din partea noastra? de ce nu iau neoprotestantii atitudine?

     
    • emsal

      Aprilie 6, 2010 at 15:34

      Simplu, suntem o minoritate neglijabila.

       
  3. Alina

    Aprilie 6, 2010 at 16:20

    si din cate se pare nici nu ne prea intereseaza ce se intampla…adica…chiar cred ca sunt oameni care ar putea sa ia atitudine…dar pur si simplu nu vor…

     
 
%d blogeri au apreciat asta: